Ochrana osobních údajů

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, IČ: 05553521, se sídlem Myslíkova 171/31, 110 00 Praha 1, pří výkonu svých činností postupuje v souladu s Obecným nařízením o ochraně osobních údajů. Osobní údaje jsou získávány pouze na základě legitimních účelů a v nezbytném rozsahu ve vztahu k účelu, pro který jsou zpracovávány.

 

Pověřenec pro ochranu osobních údajů:

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře
Myslíkova 171/31
110 00 Praha 1

Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel.: +420 277 001 264

 

Po deseti letech oprav se vrací na koleje jedna z nejstarších dochovaných lokomotiv v tuzemsku, které se pro její typický baňatý komín, připomínající roztrub stejnojmenného žesťového hudebního nástroje, vžil název Heligón. Tato lokomotiva je jednou ze tří této řady, které se do dnešních dnů uchovaly. Pouze jeden se však vrací na koleje s vlastním pohonem – a tím je právě stroj 414.096 v majetku Českých drah, vyrobený v roce 1906 ve vídeňské továrně Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft. Další dva stroje jsou odstaveny v muzeích v rakouském Strasshofu a ve slovinské Lublani.  Lokomotiva 414.096 dosloužila v 60. letech minulého století v Českých Budějovicích a následně byla převezena do Českých Velenic, kde byla, nechráněna před povětrnostními vlivy, vystavena jako pomník v areálu tamních železničních opraven. Tam také bylo v roce 2009 započato s její opravou, která byla letos dokončena v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka, kde strávila na opravách dalších pět let (od roku 2014). Oprava stroje byla velice náročná. České dráhy nechaly ve specializovaných firmách zhotovit kotel, dvojkolí a s využitím dotací ministerstva dopravy také tendr. Další práce na tomto historickém unikátu byly provedeny svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka. Stalo se tak i díky a úsilí mnoha fanoušků, kteří na opravě spolupracují. „Teď se s ním musíme seznámit. Nikdo z nás se s touto řadou v provozu nesetkal. Máme ale informaci, že ještě žijí dva strojvedoucí, kteří ji zažili v provozu. Spojíme se s nimi a zkusíme získat informace od nich. Také naši současní strojvedoucí si musí mašinku postupně osahat, sžít se s ní a poznat, co taková stará dáma potřebuje. Až praxe pak ukáže, jaké jsou její možnosti v běžném provozu ČD nostalgie, ale již nyní víme o velkém zájmu o tento stroj u našich i zahraničních fanoušků,“ přiblížil další osud tohoto stroje ředitel Centra historických vozidel ČD Miloslav Kothera.